Moc vás všechny prosím, NEPLEŤTE SI komentáře s poradnou a nepokládejte dotazy na různé výrobky, jejich vzájemné interakce apod., beztak je většina těchto dotazů určena pro lékárníky, nikoliv pro lékaře! Ani vaše onemocnění bez hlubších znalostí nemohu řešit, křišťálovou kouli dosud nevlastním. S mailem také neuspějete, poradna je, až do odvolání, uzavřená! RESPEKTUJTE TO PROSÍM!

neděle 26. března 2017

Devět sil devětsilu

Podléšky se mi v lese sice stále vyhýbají, což mě mrzí, zato se mi splnilo jiné přání. Našla jsem tady po několika letech prastarou léčivku, devětsil lékařský (Petasites hybridus), který jsem viděla naposledy jako malá, u prababičky na samotě.  Devětsil je velice zvláštní a efektní květinka, z hlediska bylinářského je popsaná zde. Zhlédnutím obrázků získáte ke startu do nového týdne určitě alespoň jednu z těch zmiňovaných devíti sil. 😉

sobota 25. března 2017

Polib mě! Pozor žáby

Je jaro a to vyvolává pocity lásky nejen u lidí, ale i u žabek. A tak tady mám pár fotografií. Jeden skokan hnědý (Rana temporaria) se totiž vyhříval na sluníčku - a nechal se fotografovat. Sice se na focení neoběžoval umýt od listí, zato to byl vděčný model a v klidu (snad nebyl nemocný). In flagranti se nenechala fotit žádná dvojice, to snad chápete. 😉

V téhle strouze jich byly desítky... A jedna byla na břehu.
 .
Zprvu jsem byla velice opatrná.

čtvrtek 23. března 2017

Polévka se slzovkou, zelenou čočkou a kamutem aneb "Zabijačková" bez pašíka


Tahle polévka vznikla před pár dny pod mýma rukama a krom jednoduchosti oplývá i výtečnou chutí velice podobnou té zabijačkové, byť v ní není ani kousek pašíka. Proto jsem se rozhodla s vámi podělit o recept, který je podle zásad TČM a na snídani přímo ideální. I barva imituje celkem dobře „prdelačku“, protože pod vlivem zelené čočky ztmavne. 



čtvrtek 16. března 2017

Dorčiny klenoty

Zlato bílé prsty hladí,
přitahuje křídla blanitá,
sněženky, kosatec a talovín,
to je dnes moje elita. 

Opět jsem na vás myslela a fotografie si můžete kliknutím zase zvětšit! Co bych pro vás neudělala.😊

pondělí 13. března 2017

Zahřívající a ochlazující potraviny & tepelné (termické) účinky: (Pseudo)obilniny a luštěniny, 2. část

 Aktualizace 06.12. 2018
„Bez vědomostí o správné výživě je sotva možné těšit se dobrému zdraví.“  Tak to napsal již v dynastii Tang (618-907 n. l.) slavný lékař Sun Si Miao. Při jiné příležitosti tento lékař uvedl: „Léčí-li se nějaká nemoc, mělo by se nejprve přistoupit k terapii stravou. Teprve, když tato nepomáhá, přijdou ke slovu (rostlinné) drogy.“

Připomeňme si obecné doporučení z TČM: obilniny: 50-80%, vařená zelenina nebo luštěniny: 30-40%, maso: 5% a syrová strava (saláty, ovoce) také jen 5% (J. Kastner). Každý to máme jinak, moje strava je např. místo obilovin postavena hlavně na luštěninách a vařené zelenině, z obilnin hlavně jáhly a rýže, maso jím málo, syrovou zeleninu nebo ovoce ještě méně, a to opravdu hlavně v teplých měsících. Neznamená to tedy, že přechodem na stravu dle TČM se z vás stanou rýžožrouti. 😊 Na tom, že masa by mělo být v naší stravě o dost méně, ne je obvyklé a strava založená hlavně na vařené / dušené zelenině, luštěninách a obilninách, se však shoduje většina výživových doporučení.

V následujícím přehledu jsou popsány tepelné (termické) účinky jednotlivých potravin.  Vždy je nutné vzít v úvahu konstituci vašeho těla a energetickou tepelnou tendenci! Někdo z vás bude potřebovat spíše mírně ochlazující potraviny (přílišný chlad nemá slezina - slinivka ráda) a jiný zas zahřívající stravu. Někdo potřebuje doplnit tělesné šťávy a YIN (více syrové stravy), jiný zas potřebuje kalnou vodu odvést pryč z těla (sklon k tvorbě vlhkosti). V těle každého z nás jsou jiné převládající tendence, proto univerzální návod na stravu neexistuje!

 

CO SI DÁT K SNÍDANI NEBO VEČEŘI ANEB V JEDNODUCHOSTI JE SÍLA


Snídaně by měl být VŽDY TEPLÁ (fyzicky teplá). Vaření je pro mnoho potravin nejlepší kuchyňskou úpravou. Jíškou nezahuštěné vývary z masa s obilninami a zeleninou jsou vhodné zvláště v zimě. Dobrý je např. hovězí vývar nebo vývar z drůbeže (kuřecí nebo krůtí skelety, vnitřnosti). Ne z vepřového masa (viz 5. díl).

Z obilnin se hodí zvláště jáhly, slzovka, rýže, pohanka, vločky (nejlépe kombinace). Traduje se, že pro pravidelné konzumenty rýže se sklonem k tvorbě horkosti (kromě pocitů horka sem patří i určitý typ zácpy) se více než rýže klasická dlouhozrnná ze supermarketu (ať už parboiled - předvařená nebo natural), hodí rýže kulatozrnná. Pro ty, co se potýkají s hlenem (nebo i vlhkostí, což se dá považovat za předstupeň hlenu), je většinou vhodná rýže basmati (rozhodně ne lepivé druhy rýže).

Z luštěnin je velice vhodná čočka, a to jak ta "obyčejná", tak drobnozrnné druhy, jako beluga, tmavě zelená čočka Puy a horská čočka. Já například miluji kombinaci jáhel a klasické čočky, to mi mnohdy s kouskem másla, troškou soli (a někdy kořením Bylinky s cibulkou od Grešíka) úplně postačí.

Ze zeleniny dejte přednost mrkvi. S trochou petržele a celerem dodá tu správnou sladkou chuť, kterou slezina-slinivka miluje. Lze ji zkombinovat i s dýní, viz recept na dýňovou kaši. 

Doplněním „polévky“ o jáhly (neutrální až chladivé), čočku, dlouhozrnnou rýži, quinou (neutrální), případně o pohankové kroupy (neutrální až chladivé) se z takového vývaru stane ideální snídaně, která rozhodně není klasickou polévkou, protože v ní skoro stojí lžíce a je tedy plnohodnotnou stravou. Slovo polévka je v uvozovkách, protože lepší, než klasické vodové polévky, jsou polévky husté (ne zahuštěné!), ve kterých skoro stojí lžíce a které jsou plnohodnotným jídlem, zejména na snídaně. S vodovou polévkou to na snídani nezkoušejte, krom vody v ní moc živin k nastartování nového dne nenajdete - auto vám bez benzínu taky nepojede. Vodu je lépe do organismu doplňovat ve formě teplé čisté vody, ne ve formě polévek nebo vody se sirupem či dokonce limonádami.

Dodatek pro redaktory z velkých serverů (a osoby jim podobné): nekopírujte, prosím, bez mého výslovného souhlasu celé odstavce. V mých článcích je spousta specifických prvků, co nikde jinde nenajdete. Pokud už se budete chtít inspirovat, obtěžujte se alespoň s přeformulováním vět. Já sama vždy zvažuju, co, jak (a jestli vůbec) z knih nebo jiných zdrojů smím použít!

 

OBILNINY ANEB ZRNO NENÍ JEN PRO SLEPICE


Dobře poslouží na snídani nebo večeři různé druhy VAŘENÝCH obilovin, buď s tepelně upraveným ovocem (jako kompot nebo krátce povařené v malém množství vody, jedná-li se např. o jablka či hrušky, vhodné je doplnění o zahřívající koření, např. skořici), či zeleninou (event. ořechy, pokud netrpíme přílišnou tvorbou vlhkosti v těle). Pokud tepelnou úpravu ovoce a zeleniny vynecháte a budete preferovat syrovou stravu, do těla přivedete příliš mnoho chladu, což okruhu slezina-slinivka, který je zodpovědný za trávení a „trávicí oheň“, neprospěje.  

Z výše uvedeného vyplývá, že do převažujících, zdraví prospěšných obilovin, NELZE započíst mouku, a to ani tu celozrnnou (zdravější neznamená zdravé!). Mouka (JAKÁKOLIV!!!) vnáší do těla vlivem zpracování vždy příliš PATOLOGICKÉHO tepla (pšenice je původně chladivá, ale ve formě mouky se posouvá k teplému pólu, viz níže). Těstoviny jsou podle mě ještě o kousek horší, než z mouky doma upečený moučník. Mimochodem, dnes již existují mlýnky na obilí, ze kterých si doma lze umlít mouku čerstvou. Jen kdyby nebyly tak drahé.

A jestli si na základě reklam myslíte, že müsli je zdravé, tak se nenechte mýlit. Z dlouhodobého hlediska müsli není vhodná forma obilnin, protože obiloviny by měly být vařené (pokud nedokážete odolat, můžete si OBČAS dopřát domácí kořeněné zapečené müsli nebo domácí müsli tyčinky). I ovesné vločky, zvláště namočené, nejsou to pravé ořechové.

 

JAK NAHRADIT MLÉKO ANEB VAŘILA MYŠKA KAŠIČKU


Na tomto místě si dovolím malou poznámku: od instantních obilných kaší jakéhokoliv druhu raději dál. Nic se nestane, když si občas nějakou dáte, ale být stabilně na instantních, vysoce zpracovaných surovinách, nikdo rozumný nedoporučuje (a přiznám se, že mně osobně to ani nechutná). Mléko v kaši nahraďte bud vodou nebo rostlinným mlékem, např. rýžovým, ovesným popř. sojovým (ne moc často, viz soja) nebo 100% (!) jablečnou šťávou.   

Čtěte vždy složení! Často totiž v průmyslově vyrobeném rostlinném mléku pijete spíš chemický koktejl z fosforečnanů, barviv a aromat. Z tohoto hlediska je pak lepší opravdové mléko. Pokud chcete domácí „bezmléčné“ rostlinné mléko z důvodu alergie, lze investovat i do přístroje na domácí výrobu.

Mandlové mléko má tendenci zahleňovat, zejm. u dětí. Rozhodně nepoužívejte kokosové mléko jako náhražku mléka (ve 100 g obsahuje kolem 17 - 18 g tuku a v mnohých tabulkách je to uvedeno nesprávně), oslabuje Střed, tj. slezinu - slinivku a žaludek a není vhodné u nedostatečnosti QI sleziny - slinivky.

Jen na doplnění: amarant, čirok, jáhly, kukuřice, pohanka, quinoa, rýže a slzovka jsou bezlepkové potraviny. I oves patří k zakázaným potravinám pro celiaky (i když se mnohdy tvrdí, že ho lze konzumovat), protože díky kontaminaci obsahuje lepek, více v textu.

Poznámka k tepelným účinkům potravin: Pokud víte, že je vám pořád zima, ochlazující potraviny asi nebudou to pravé ořechové. Naopak, jste-li ty „horkokrevník“, chladivé potraviny vám tepelnou nerovnováhu pomohou vyrovnat.

pátek 10. března 2017

Krokusy a včelky aneb Poslední, 4. část

Tak dneska jsem stihla skoro Večerníček. Hezky se usaďte, relax začíná - a ne abyste to zaspali! 😉 Opět se vám všechny fotografie po kliknutí otevřou v novém panelu větší.

Kde je vystrčíno, tam je dovolíno. 😊

středa 8. března 2017

úterý 7. března 2017

Krokusy a včelky aneb Vilík a Mája, 2. část

Milé děti,

pohádku na dobrou noc už zase nestihneme, ale bude to opět Raníček. Tentokrát je možné zvětšit proklikem všechny fotky. Tak ať vám z toho nebzuní v uších. 😊

Povšimněte si, prosím, stínu, ten se mi opravu líbil. 😊

neděle 5. března 2017

Krokusy a včelky aneb Bzum, bzum, nejde mi to na rozum, 1. část

Včera tady jaro místo klepání nádherně bzučelo. A tak vám tady předkládám několik úlovků. Na focení sice příliš mnoho světla, ale byla to opravdu nádhera. Dneska už bylo sluníčko asi někde u sousedů, jen občas nakouklo. 😯  

http://nd06.jxs.cz/516/809/9d7d409dff_104015128_o2.jpg
Všimněte si, že tahle včelka má boxové rukavice a je v obranném postavení.  😉 Tady jsem udělala i proklik na větší fotografii.

sobota 4. března 2017

Bzukot pod víčky

Večer se ve stínu tiše přikradl,
vlákno pohádek se již souká,
včelky měly dnes rojení,
potkala jsem prvního brouka!

http://nd06.jxs.cz/058/599/5f17199c72_104010182_o2.jpg

Pomalu se probouzí příroda,
sníh však bojuje za práva svoje,
Ferda si po mně náramně pádil,
spletl si mě zřejmě s kusem hnoje!