Moc vás všechny prosím, NEPLEŤTE SI komentáře s poradnou a nepokládejte dotazy na různé výrobky, jejich vzájemné interakce apod., beztak je většina těchto dotazů určena pro lékárníky, nikoliv pro lékaře! Ani vaše onemocnění bez hlubších znalostí nemohu řešit, křišťálovou kouli dosud nevlastním. S mailem také neuspějete, poradna je, až do odvolání, uzavřená! RESPEKTUJTE TO PROSÍM!

sobota 29. října 2016

Nachlazení, chřipka a tablety na posílení imunity, 1. část aneb Aby vás bacil miloval jako lékárnu

V této části si mj. povíme, jak správně kýchat a které potraviny jíst, abychom posílili svou imunitu. Také se dozvíte, že na výběru preparátu z třapatky neboli echinacey dost záleží.

JAK KÝCHAT SPRÁVNĚ ANEB NEJLEPŠÍ JE PREVENCE


Návštěva hromadných akcí v období vrcholící chřipkové epidemie není tím nejšťastnějším nápadem. Také zvýšená hygiena, tj. častější mytí rukou, není vůbec od věci. Je tu však ještě jedna opomíjená, veledůležitá skutečnost: To, jakým způsobem kýcháte nebo kašlete! Co je to za blbost, myslí si teď několik z vás. Kýcháte / kašlete v případě absence kapesníku do svých dlaní? A pak si jdete POKAŽDÉ umýt ruce? Asi ne, že? 😉 😯

Mám pro vás lepší variantu! Račte prosím zvednout svůj LEVÝ loket a kýchat do něho! Ne, to není legrace, v Německu se to učí již děti v mateřské školce. A proč zrovna levý? Představte si svůj rukáv po tomto aktu (slabší povahy tuto část raději vynechají). Pravá ruka se podává lidem, kteří chtějí (i přes vaše nachlazení) zůstat zdraví. Zdroj virů tak zůstane v případě použití levého rukávu přece jen o něco dál. Ideální je ale samozřejmě mít po ruce kapesník a podle potřeby ho měnit!


Dodatek pro redaktory z velkých serverů (a osoby jim podobné): nekopírujte, prosím, bez mého výslovného souhlasu celé odstavce. V mých článcích je spousta specifických prvků, co nikde jinde nenajdete. Pokud už se budete chtít inspirovat, obtěžujte se alespoň s přeformulováním vět!

NAHŘÍVÁNÍ VE VODĚ ANEB HURÁ POD SPRCHU


Když cítíme, že už na nás něco "leze", je výborným nápadem, který se snad nebude zamlouvat jen suchomilům, zalézt do sprchy a pouštět si na horní část trapézového svalu (kápový sval pokrývající šíji a část ramen a zad) co nejteplejší vodu. Tam je totiž podle tradiční čínské medicíny (TČM) místo, kudy do těla proniká spolu s chladem, tzv. vítr. Pak už jen stačí zalézt zhruba na 20 minut do teplé postýlky - a jste (možná) zdraví. 😊

KOUPELE NOHOU V TYMIÁNU NÁS MOHOU PŘED NACHLAZENÍM ZACHRÁNIT


Koupel nohou je dalším trikem, jak říct nachlazení bye bye. Velmi se osvědčila horká koupel nohou v tymiánovém asi 2-3 minutovém odvaru, který přidáme do vaničky. Po koupeli strčte nožky honem rychle do teplé postýlky. Aspoň na 10 minut. Tato koupel, pokud budeme mít štěstí, nás může od nachlazení dokonce i zcela uchránit.

JAKÉ TABLETY / POTRAVINY VÁS ZACHRÁNÍ PŘED NACHLAZENÍM A CHŘIPKOU


Na některých německých klinikách se často předepisuje na 3 dny tzv. balíček proti nachlazení. Jde o 2 vitamíny, bylinný extrakt z třapatky a 2 stopové prvky. To bych ale samozřejmě nebyla já, abych vás nezrazovala od chemie. Vždy tedy uvádím syntetickou, pacienty odzkoušenou, variantu, takže na placebo efekt bych moc nesázela, a přírodní alternativu. V přírodní formě jsou vitamíny, minerály i stopové prvky vždy daleko účinnější, proto stačí nižší dávky. Nebo se nabízí KOMBINACE (část přírodně a část z lékárny).
 .

1. Vitamín E jako OLEJ Z PŠENIČNÝCH KLÍČKŮ, 1-3 polévkové lžíce. 

Doporučená denní dávka (DDD) alfa-tokoferolu v ČR je 12 mg.


RÁNO alespoň 1 polévkovou lžíci (nejlépe ještě jednu lžíci na oběd, ideálně jednu i večer). Ti z vás, kteří se ošklíbají, si mohou připravit z klíčkového oleje salátovou zálivkou se salátem, který ale musíte celý sníst sami! V 1 polévkové lžíci klíčkového oleje (o váze 11 g) je obsaženo ca. 19,2 mg vitamínu E. Pozor, mastné kyseliny obsažené v olejích současně zvyšují potřebnou dávku vitamínu E, protože vyvazují vitamín E! Nejlevnější dobrá firma stojí 220 Kč (200 ml), taky žádný cenový hit (Country Life).

Chemická varianta z původního "balíčku": Vitamín E ráno 1 tabletu (134,2 mg alfa-tokoferolu).

A nyní malá chemická "vsuvka": Mezi přirozeným a syntetickým vitamínem E je podstatný rozdíl!! PŘIROZENÁ FORMA je RRR-α-tokoferol (staré označeni je D-α-tokoferol) a uspořádání atomů v prostoru je u této formy jednotné. SYNTETICKÝ vitamin E, all-rac-α-tokoferol (staré označení je D,L α-tokoferol) je směs 8 stereoizomerů (každý z těchto stereoizomerů má všechny atomy v molekule vázané stejným způsobem, ale uspořádání těchto atomů v prostoru se liší podobně jako např. pravá a levá ruka nebo zrcadlový obraz od skutečnosti). Biologická aktivita syntetického tokoferolu dosahuje pouze 50-66% aktivity tokoferolu přírodního.

Tyto rozličné formy mohou rozdílně interagovat s enzymy - pravou ruku se nám zajisté podaří nacpat do levé rukavice jen s velkými obtížemi. Aby byla každému jasný význam prostorového uspořádání atomů v molekule určité látky, jeden příklad za všechny: Thalidomid, lék podávaný v letech 1957-1961 proti ranním nevolnostem těhotných žen byla také směs dvou stereoizomerů. Jeden z nich působil proti ranním nevolnostem, zatímco druhý měl teratogenní účinky, díky nimž se narodilo mnoho postižených dětí např. bez končetin. Více o nežádoucích účincích syntetického vitamínu E bude u tohoto vitamínu.
 .

2. Extrakt z třapatky nachové, IMUNIT ECHINACEA 3x denně


Mnoho zasvěcených vám potvrdí, že rozdíl v účinnosti extraktů z echinacey je opravdu velký rozdíl. V ČR je sirup Echinacin bohužel už déle nedostupný. Jako náhrada se mi líbí tyto kapky Imunit echinacea, které však stojí minimálně 226 Kč. Malou útěchou vám může být, že objem činí 190 ml. Dávkování bych dala minimálně první den vyšší, než je uváděno u konkrétních přípravků (tento návrh nepochází jen z mé hlavy, ale je popsán např. i v Leitfaden Phytotherapie). Tinkturou (Grešík nebo Tinktura.eu) bych to řešila jen v krajním případě, v tomto případě se mi to nejeví jako optimální varianta.

V původním receptu je Echinacin 3 x 1 tabletu denně; jde o sušenou šťávu z třapatky: 1 tableta obsahuje 100 mg o koncentraci 22-65:1.
.

3. Vitamín C v potravinách, 3 x denně: CAMU-CAMU, ACEROLA, RAKYTNÍK nebo ŽLUTÁ PAPRIKA. 

DDD v ČR je 80 mg.


Camu-camu, rakytník nebo šípky mají sice vysoký obsah vitaminu C (ne citrusové plody, jak se mnozí mylně domnívají!), zato jsou to plody buďto drahé nebo nedostupné.

NEJVYŠŠÍ OBSAH VITAMÍNU C (tabulka): Deutsches Ernährungsberatungs- & -Informationsnetz
Camu-camu - obsah vitaminu C ve 100 prášku:
12 947 mg (v 1,5 g je tedy 129 mg vitamínu C)

Šípky - obsah vitaminu C na 100 g jedlého podílu:
šípky sušené: 1606,43 mg
šípky čerstvé: 1250 mg
šípky mražené: 1025,75 mg
šípky čerstvé, včetně k jídlu nevyužitelného odpadu: 812,50 mg
šípky čerstvé, tepelně upravené: 767,26 mg
šípková marmeláda: jen 51 mg!

Acerola - šťáva - obsah vitaminu C na 100 g jedlého podílu:
1026,16 mg

Rakytník - obsah vitaminu C na 100 g jedlého podílu:
rakytník sušený: 1080,17 mg
rakytník čerstvý (bez pecky): 450 mg
rakytník mražený: 375,65 mg
rakytník čerstvý, tepelně upravený: 273,3 mg
rakytník, čerstvé plody s peckou: 270 mg
rakytníková šťáva: 266 mg
marmeláda: jen 16,58 mg!

Pokud máte na zahrádce rakytník, doporučuji sníst při prvních příznacích nachlazení denně 3-5 bobulek, nejlépe rozdělit do 3 dávek. Uvádí se, že skoro celou běžnou denní, nachlazením nezvýšenou, potřebu vitaminu C pokryje již 1 bobulka. Rakytníkový čaj není ideální, protože vysokou teplotou se vitamín C ničí!

Z dostupných zdrojů vitamínu C, které se snadno sní i ve větším množství, je nejlepší čerstvá ŽLUTÁ paprika obsahující 183,5 mg vitaminu C ve 100 g jedlého podílu, ostatní druhy mají obsah vitaminu C nižší (paprika červená čerstvá: 127,7 mg vitamínu C). Takže doporučuji místo vitaminu C koupit ŽLUTOU papriku a místo tabletek Celaskonu zakousnout zhruba 50 g žluté papriky 3 x denně po 3 dny.

Protože papriky (ale i jiné druhy ovoce nebo zeleniny) mají ale zároveň z hlediska TČM (tradiční čínská medicína) ochlazující povahu (viz tento článek, modrý odstavec "chladivé potraviny" a žluto-červené pole na konci) a nachlazení je z hlediska TČM vniknutím chladu, rozhodně nedoporučuji živit se při nachlazení ve zvýšené míře syrovými paprikami nebo jiným ovocem či zeleninou v syrovém stavu.

Chemická varianta z původního "balíčku": Vitamín C 200 mg 3 x 1 tabletu.
.

4. Zinek v potravinách, 2 x denně HOVĚZÍ MASO, NEJLÉPE VAŘENÉ. 

DDD v ČR je 10 mg.


Obsah zinku ve 100 g jedlého podílu:
žitné klíčky vločky: 20,8 mg
hovězí steak, tepelně upravený: 6,01 mg
mák mletý: 6,01 mg
mák celý: 5,95 mg
žitné klíčky vločky, tepelně upravené: jen 4,96 mg zinku

Žitné klíčky nebo mák mají sice dost zinku, jenže otázka je, KOLIK těchto potravin dokážete bez úhony sníst. Chutnější a z tohoto balíčku proti nachlazení zdaleka nejlepší varianta, je hovězí maso. Tak si nechte chutnat. 😊

Chemická varianta z původního receptu: Zinkorotat-POS 40 mg 2x1 Tbl. (zinkorotat 40 mg neboli orotát zinečnatý odpovídá 6,3 mg zinku). Orotát zinečnatý by měl být jednou z lepších forem zinku, zatím ale v ČR není dostupný. Nejlepší preparát, který jsem zatím našla, je tento (nejedná se ale o orotát, ale bisglycinát chelát).
.

5. Selen v potravinách: 15 g PARA OŘECHŮ


Toto množství totiž odpovídá 285 μg selenu (1900 µg selenu ve 100 g jedlého podílu). DDD v ČR je 55 µg. Stačí sníst pár para ořechů a denní dávka selenu je víc, než pokrytá!

Chemická varianta v původním receptu: Selenase na noc 1 tbl. (ca. 300 μg selenu). Tyto tablety v ČR nejsou momentálně dostupné. Velmi dobré složení má např. tato firma (obsahuje zároveň i vitamín E, počítejte s ním tedy v celkové dávce!).
.

DVA PREPARÁTY S ECHINACEOU, VITAMÍNEM C A ZINKEM, KTERÉ SNAD STOJÍ ZA ZMÍNKU


Rozpustné tablety Echinacea/Vitamin C 1000/Zinc 20 tablet firmy Generica mají bohužel složení, které se mi díky sladidlům silně nelíbí (cyklamát sodný, který je v USA a Norsku zakázán, a sacharinát sodný), proto je prosím berte jen po ty 3 dny nachlazení - a dále již přejděte na vitamíny a stopové prvky v přirozené podobě ve stravě. 15 mg zinku je zde ve formě glukonátu zinečnatého, který má pouze průměrnou biologickou dostupnost (důležitá vlastnost určující, zda zinek vůbec v těle doputuje až na místo určení). 20 tablet je tak akorát, nejnižší cena je 69 Kč.

Přípravek Echinacea 199 mg + vitamín C + zinek (37 tablet) firmy MedPharma sice neosahuje nebezpečné látky, zato zas jsou koncentrace látek menší. V ČR jsem zatím nenašla přípravek, který by se mi bez výhrad líbil. 10 mg zinku je v těchto tabletách ve formě síranu zinečnatého, což není pro žaludek úplně nejvhodnější forma. Navíc by se tato forma zinku neměla brát současně s jídlem, nýbrž půl hodiny před nebo až 2 hodiny po jídle. Biologická dostupnost síranu zinečnatého je ve srovnání s výše popsanými tabletami také pouze průměrná. Cena je super, nejlevnější je za 41 Kč.

Protože orotát zinečnatý není v ČR momentálně dostupný, další nejvhodnější forma zinku se podle studií jeví glukonát zinečnatý. Nejnovější je pak organický komplex [histidin-zinek], s údajně nejlepší biologickou dostupností (v ČR zatím zřejmě nedostupné). Jinak, nejčastější forma zinku, oxid zinečnatý, má velmi nízkou biologickou dostupnost a není tedy ideální, protože v těle tak do cíle doputuje jen velmi málo zinku! Ve spojení s echinaceou a vitamínem C jsem žádný vhodný zinek neobjevila. Pokud o nějakém víte, sem s ním. 😊

Pokud byste si vybrali jeden z těchto přípravků, nezapomeňte, že vám ještě chybí paraořechy (selen) a olej z pšeničných klíčků (vitamín E).

Podtrženo a sečteno: V období chřipek bych tedy doporučovala k preparátům z echinacey denně aspoň 1 lžíci oleje z pšeničných klíčků, 150 g žluté papriky (osobně bych jí ale, i přes ztráty vitamínu, krátce orestovala, což podle TČM i mého pocitu odpovídá lépe potřebám organismu), 15 g para ořechů a vařené hovězí (v horším případě steak). Jelikož jsem nachlazená jednou za několik let, tak tyto postupy vyzkoušeny nemám. Věřím ale pacientům, že dokonce i ten chemický koktejl opravdu pomáhá.

Pozn.: DDD je denní doporučená dávka

V dalších dílech bude návod, které akupresurní body při nachlazení zmáčknout, jak se dělá moxa a bylinné směsi. Opět také zahlédnete mou nohu - a to už je přece pořádné lákadlo! 😉


Zdroje:
https://de.wikipedia.org/wiki/Selen
https://www.studyblue.com/notes/note/n/human-anatomy-exam-3/deck/15740790

 

Komentáře z Blog.cz:

viz pdf

Žádné komentáře:

Okomentovat

Uveďte prosím nějakou přezdívku (pole NÁZEV/ADRESA URL - stačí vyplnit jen přezdívku). Jinak mi vaše komentářové kapky splynou v jedno nekonečné moře. 😉

DĚKUJI ZA VAŠE KOMENTÁŘE. 😊