Moc vás všechny prosím, NEPLEŤTE SI komentáře s poradnou a nepokládejte dotazy na různé výrobky, jejich vzájemné interakce apod., beztak je většina těchto dotazů určena pro lékárníky, nikoliv pro lékaře! Ani vaše onemocnění bez hlubších znalostí nemohu řešit, křišťálovou kouli dosud nevlastním. S mailem také neuspějete, poradna je, až do odvolání, uzavřená! RESPEKTUJTE TO PROSÍM!

středa 6. dubna 2016

A zase ta sůl

ODKUD SE BERE JÓD V SOLI

Základní surovinou pro výrobu jódu jsou mořské řasy. Jód se získává jako vedlejší produkt při zpracování rudy v dolech na ledek v Chile, ale takto získaný jód je velmi drahý. Můžeme jen doufat, že se nezískává zpracováním průmyslových jedovatých odpadů (např. z tiskařských barev, katalyzátorů, rentgenových kontrastních látek a z dezinfekčních prostředků, které by jinak bylo nutné draze likvidovat), jak se popisuje na internetu.

 

JODOVANÁ SŮL JE LEVNĚJŠÍ, TAKŽE KTERÁ VYHRÁVÁ, JODOVANÁ NEBO NEJODOVANÁ?

Jodováno je ca. 70% potravin. Jód se vyskytuje i jinde, než jenom v soli. Je proto dobré si vždy uvědomit, že v 1 čajové lžičce jodované soli (5g) je minimálně 67 µg jódu, spíše však více (viz níže). V potravinářské výrobě není použití jodované soli povinné, někdy se nepoužívá kvůli negativnímu vlivu na chuť. V běžné potravě je průměrně obsaženo ca. 30-70 µg přirozeně obsaženého jódu (jodovaná sůl v tomto množství není započítána). Uzeniny obsahují prakticky pouze jodovanou sůl a navíc ve spojení s dusitany, které brání vstřebávání jódu.

Dodatek pro redaktory z velkých serverů (a osoby jim podobné): nekopírujte, prosím, bez mého výslovného souhlasu celé odstavce. V mých článcích je spousta specifických prvků, co nikde jinde nenajdete. Pokud už se budete chtít inspirovat, obtěžujte se alespoň s přeformulováním vět!

ČEŠI JSOU JAKO BEZEDNÁ STUDNA ABEB SPOTŘEBA SOLI V ČR


Doporučená denní dávka je 5 g soli (NaCl) denně. Průměrná spotřeba soli v ČR 14-15 g denně nás proto řadí na jedno z čelních míst (i když Maďaři jsou na tom se spotřebou 16-18 g denně ještě hůř). Pro srovnání: v Německu, Rakousku a Švýcarsku se zkonzumuje pouze 6 g soli denně. Naskýtá se otázka, kolik jódu doopravdy (mj. i v podobě tzv. skryté soli např. v zákuscích a jiných sladkostech) každý z nás přijme ve stravě. Pokud vezmeme v úvahu zmíněných 15 g denně, dostaneme se při odhadu denní spotřeby jódu k zarážejícímu číslu. Při minimální koncentraci jódu 2000 μg/100g bychom teoreticky mohli jenom v podobě soli sníst až 300 µg jódu denně. Jód sice začne ihned po otevření kilového balení ze soli vyprchávat, to nám však trochu pomůže jen v domácích podmínkách, ale nikoliv ve velkovýrobě, kde je rychlý obrat soli a jód tedy nestačí sublimací vyprchat. Navíc, jodičnan je stabilnější, než dříve používaný jodid. I kdyby zbyly v sáčku soli díky skladování jenom dvě třetiny jodu (předpokládám však vyšší množství), při nejnižší koncentraci jódu (2000 μg/100g) zbývá v 15 g soli 200 µg jódu denně. Podotýkám, že tepelnou úpravou se ztrácí další část jódu, zhruba jedna třetina (o tom ještě bude řeč v jednom z dalších článků). Jenže nejen jodovanou solí živ je člověk.

JAKOU SŮL BY SI URČITĚ NEMĚL KUPOVAT ČLOVĚK S PŘECITLIVĚLOSTÍ NA JÓD

V solích z dovozu, i když jsou označeny jako sůl s jódem, nemusí obsah jódu odpovídat naší národní legislativě, tedy obsah jódu může být jiný než 2700 ± 700 µg /100g. Některé z těchto solí množství jódu nedeklarují. Soli s nadlimitním obsahem jódu na trhu vhodné HLAVNĚ PRO NEMOCNÉ, kteří musí omezit solení (údaje pochází od výrobce z roku 2013):

Mammita jedlá sůl s jódem vakuovaná; Mammita jedlá sůl s jódem; Mammita jedlá sůl s jódem a fluorem (všechny tři jsou z Kauflandu, Německo) a všechny tři mají stejný obsah jódu: 4200-5500 µg

Klasik jedlá sůl s jódem (Lagris, Chorvatsko): 3400-5700 µg

jedlá sůl, salt a také mořská sůl (vše od firmy Tesco, Velká Británie): 3300-4500 µg

Velké rozpětí hodnot vykazuje sůl Castello (Lidl, Německo): 2600-5200 µg.

PRO NEVĚŘÍCÍ TOMÁŠE ANEB SKUTEČNĚ NAMĚŘENÉ HODNOTY JÓDU V SOLI

Pro ty z vás, co si myslí, že výše uvedená čísla by mohla být nadsazená, je určen tento odstavec: ČZPI v r. 2002 zkoumala 24 vzorků soli s jódem, přičemž všechny vzorky splnily požadavky vyhl. č. 331/19997 Sb. a obsah jódu odpovídal údajům uvedeným na obale. Skutečný (změřený) obsah jódu v jodované soli se v roce 2002 pohyboval od 2250 µg (Delvita, alpská sůl z Německa a Solsan, SEL mořská sůl z Německa) po 2850 µg (Equus, vakuovaná sůl z Polska).

JODIČNAN A JODACE SOLI

K jodaci soli se dnes nejčastěji používá jodičnan draselný (v ČR od roku 1994), protože je stabilnější než jodid a ze soli tak rychle nevyprchá. V lidském organismu se mění na jodid draselný. Jodičnan draselný je silné oxidační činidlo, které ve směsi s organickými látkami může vést k jejich nevratné chemické modifikaci a oxidaci. Díky silným oxidačním vlastnostem jodičnanu draselného vznikají superoxidové radikály, což jsou ony nechtěné volné radikály, proti kterým se snažíme bojovat pomocí antioxidantů jako je např. betakaroten, vitamín C nebo E.

DŘÍVE POUŽÍVANÝ JODID A JODIZACE SOLI ANEB DNEŠNÍ JODIZACE KRMIV

Ani nestabilní jodid draselný (KI) na tom není, co se týče nežádoucích účinků, lépe. Dřív se používal hlavně k jodizaci soli, dnes je hlavně v krmivech, takže ho stejně do těla dostaneme přes vajíčka a mléko. A tohle uvádí Wikipedie: "Nadměrná chronická expozice může mít nežádoucí účinky na štítnou žlázu. KI může způsobovat i strumu u plodu. Byly hlášeny případy, kdy léčba jodidem draselným způsobovala otok příušních slinných žláz, protože jodid draselný stimuluje tvorbu slin. Mezi nežádoucí účinky jodidu draselného, podává-li se orálně (ústy) dospělému člověku v dávkách cca 250 mg KI několikrát denně (5 kapek několikrát denně) pro blokádu štítné žlázy, případně jako expektorans (podpora vykašlávání), patří: akné, ztráta chuti a žaludeční nevolnost. Objevuje se v několika prvních dnech, než si tělo zvykne na medikaci. Vážnějšími vedlejší účinky jsou zvýšená teplota, slabost, neobvyklá vyčerpanost, otok šíje nebo krku, bolesti v ústech, vyrážka, nevolnost, zvracení, bolesti žaludku, neobvyklá tepová frekvence, necitlivost nebo brnění rukou či nohou nebo kovová chuť v ústech."

SKLADOVÁNÍ JODOVANÉ SOLI

Kromě délky skladování působí na obsah jódu v soli i podmínky jejího skladování: s nárůstem vlhkosti se drasticky zvyšovala rychlost sublimace (vyprchání) jódu u dříve používaného jodidu ze soli. Připomeňme si však, že od roku 1994 se v ČR užívá jodičnan, který je při skladování stabilnější a tak rychle nevyprchá.

HIMÁLAJSKÁ SŮL VERSUS JEDLÁ SŮL BEZ JÓDU

Nejdůležitější je používání soli bez uměle přidaného jódu. Doporučuju proto obstarat si sůl přírodního původu, jako je např. sůl mořská (obsahuje méně jódu a navíc je to jód přírodního původu - pozor však na mořskou sůl obohacenou jódem!), kamenná či himálajská. Všechny tyto soli přírodního původu obsahují také minerály, které jsou pro naše tělo tak důležité ve své přirozené formě. Himalájské soli tak např. příměs železa propůjčuje její zvláštní růžovou barvu.

Potravinářská jedlá sůl bez přidaného jódunení příliš vhodná ke konzumaci, protože je rafinací "okradena" o přirozeně se v ní vyskytující minerály a dává tak vzniknout spíše chemickému koktejlu, který má blíže k posypové soli, než potravině určené ke konzumaci.

KDO VÍ, JAK TO V TĚLE S JÓDEM DOOPRAVDU JE

Shrnuto a podtrženo, je zde zásadní problém: na jedné straně přebytek jódu v podobě jodované soli (tzv. skrytá sůl je často i tam, kde byste ji nehledali, např. v müsli tyčinkách!) a možná intolerance (nesprávně alergie). Vždyť i chemické vitamíny v tabletách podávané pravidelně, bez příznaků akutního nedostatku, nejsou zdraví prospěšné (na rozdíl od "opravdových" vitamínů v ovoci a zelenině) - byť tvrdí farmaceutická lobby něco jiného. Naopak, na straně druhé, dusičnany (rychlená zelenina), dusitany (uzené výrobky), chlorovaná voda z kohoutku jód v těle blokuje. Na základě řečeného je nutné klást si otázku, zda i navzdory přemíry jódu ve stravě není možné, že v těle je nedostatek toho "správného", organicky vázaného jódu. Řešením není nacpat jód všude, ale třeba změna v zemědělské a potravinářské výrobě.


Rozšiřující literatura:

Žádné komentáře:

Okomentovat

Uveďte prosím nějakou přezdívku (pole NÁZEV/ADRESA URL - stačí vyplnit jen přezdívku). Jinak mi vaše komentářové kapky splynou v jedno nekonečné moře. 😉

DĚKUJI ZA VAŠE KOMENTÁŘE. 😊