Mnoho starších článků najdete na mém původním blogu doktorka-se-srdcem.blog.cz, postupně je sem ale přesouvám. Všem se vám omlouvám za případně vzniklé potíže.

neděle 9. července 2017

Vlčí mák (Papaver rhoeas) a mák pochybný (Papaver dubium): Častá záměna

Milí moji zlatí,

dneska jsem si přinesla několik úlovků, z toho dva motýlí. A oba motýli měli to potěšení potřást si se mnou svou tlapkou! Jeden se mnou dokonce - ale to se vlastně dovíte až zítra. Čas se rozprchl do všech možných i nemožných stran, a tak mi dovolte zařadit předpřipravené vlčí a pochybné máky.

Konečně jsem rozluštila proměnlivý vzhled máku! Zjistila jsem, že ne vše, čemu říkáme vlčí mák, vlčím mákem opravdu je! Na prvních třech snímcích je totiž mák pochybný (Papaver dubium). Kvete v červnu až srpnu, jeho barva je vždy víc do oranžova a okvětní lístky nebývají tak nařasené a tolik se nepřekrývají, jako u máku vlčího. Černé skvrny uprostřed chybí a tobolka, "makovička", je štíhlejší, než u máku vlčího (vlčí mák má tobolku buclatou). 

Ještě je možná záměna s mákem polním (Papaver argemone) - jeho obrázek zatím nemám: uprostřed je více černý, než mák vlčí, ale jeho okvětní lístky se ani trochu nepřekrývají. Kvete v květnu a červnu, jeho období tedy skončí dříve, takže i tím se lze řídit (naproti tomu vlčí mák kvete od května do srpna). Mák polní já osobně nazývám "chudý příbuzný", když si vyhledáte jeho obrázky, pochopíte proč.

K léčivým účelům sbíráme jen mák vlčí, ostatní druhy jsou bezcenné!

Mák pochybný - Papaver dubium - mak pochybný - Long-headed Poppy - Saat-Mohn - Мак сомнительный - amapola oblonga - Pavot douteux - Papavero minore
Krasavec, že (mák pochybný)?

Mák pochybný - Papaver dubium - mak pochybný - Long-headed Poppy - Saat-Mohn - Мак сомнительный - amapola oblonga - Pavot douteux - Papavero minore
Stojí voják na vartě (stébla v záběru jsem si všimla až doma - mák pochybný)...

Mák pochybný - Papaver dubium - mak pochybný - Long-headed Poppy - Saat-Mohn - Мак сомнительный - amapola oblonga - Pavot douteux - Papavero minore
Mák, co se již sice odstěhoval z mama-hotelu, ale péče o zevnějšek mu stále ještě dělá problémy... (mák pochybný)

Mák vlčí - Papaver rhoeas - mak vlčí - common poppy / corn poppy - Klatschmohn / Mohnblume - Мак самосейка - amapola silvestre - coquelicot - papavero comune / rosolaccio
Mák s prošlou záruční lhůtou (z loňského roku) - to je opravdu "pravý" mák vlčí.

Mák vlčí - Papaver rhoeas - mak vlčí - common poppy / corn poppy - Klatschmohn / Mohnblume - Мак самосейка - amapola silvestre - coquelicot - papavero comune / rosolaccio
Tohohle kluka červenýho jsem si musela ve větru přidržet. Zdrhal, jak mohl! I když to tak nevypadá (barva už trochu do oranžova), mělo by jít o mák vlčí ("makovička" byla tlustší, "sukničky" jsou nařasené a dost se překrývající, naznačený tmavý střed).

Mák vlčí - Papaver rhoeas - mak vlčí - common poppy / corn poppy - Klatschmohn / Mohnblume - Мак самосейка - amapola silvestre - coquelicot - papavero comune / rosolaccio
A na závěr jedna křehká Maková panenka. I toto je "čistokrevná vlčice".

Tak vám přeji krásný, motýlí start do nového týdne - a nashle zítra, u motýlů! 😊

16 komentářů:

  1. Makové květy jsou hodně křehké a pohyblivé zbožíčko. Zřasené sukničky nabírají vítr ze všech směrů a nepostojí a nepostojí. A co teprve je sušení lístků vlčích maků! Kdysi jsem je otrhávala od středu a ony se při schnutí zavily do sebe. Každý jsem potom ručně vytahovala ze spletence a rovnala na sušicí plochu. Ale to už je moc let. Teď už vlčí maky nesbírám, nechávám je zdobit tam, kde rostou. I barvy máš odpovídající! Já věrnou barvičku nevyfotím a dodělávat to ve fotoshopu mě nebaví. Tak se koukám ;-))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Máš recht Kitty, je škoda je trhat. 😊
      S tou barvou je to trochu zvláštní: mák je většinou tak trochu do oranžova. Tak proč "rudý, jako mák"? Z těch mých fotek je rudý jen ten loňský exemplář.

      Fotoshop tu nemá asi skoro nikdo, stačí ti IrfanView. 😉 Ale je to spíš na vylepšení dobrých fotek. Ze špatný neuděláš dobrou nikdy ničím. 😉

      Vymazat
    2. Milá Kitty,
      tak jsem to nastudovala - a seznala, že tu mám 2 druhy. Na začátku jsou snímky máku pochybného! Tak jsem to přepracovala. 😊

      Vymazat
  2. Krásné fotečky :). Vlčí mák je nádherný a já ho mám spojený s dětstvím. Dodnes vidím jak můj táta vždycky obracel oči, když kvůli mně musel každou chvíli stavět u silnice, protože já viděla máky :). Vždycky říkal: Šmarjá, to zas pojedem kvůli mákům tři hodiny místo jedné :). Ale stejně vždycky zastavil a nechal mě k nim jít :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé, ty jsi taky takhle ulítlá? A když už je ta možnost, taky mi nikdo nechce stavět... 😀 Chrpy a máky, to je moje. 😊

      Vymazat
  3. Makové panenky se ptej!
    Off šem Cyberštamgasta zajímají je ty makovice, ktré se dají navrtávat...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A víš, že mě to neudivuje? 😀
      To mě zajímá taky moje makovice - někdy se zdá poněkud prázdná... 😉

      Vymazat
  4. Pochybný, ale přesto krásný.
    Ale jaké léčivé účinky má ten "správný" vlčí mák?
    To bude asi ve slibovaném pokračování, ne?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ne, v pokračování bude okáč bojínkový, už na něm dělám, do hodiny vyjde. 😊 Mák vlčí taky NĚKDY vyjde jako bylinka, ale v první řadě musím dodělat bez černý (jsem u bylinných receptur - a je jich spousta). Protože se dnes pořád rozptyluji, tak ti posílám pdf o účincích (urychlení). 😊

      Vymazat
  5. Za mou maličkost jednoznačně nejkrásnější letní kytička, navíc miluju tento odstín červené.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlasím. 😊 Určitě svou roli trochu hraje i to, že tahle krása je (bohužel) tak pomíjivá...

      Vymazat
  6. Krása. V Česku jsem tedy byla spíše orientovaná na chmel, ale s postupujícím věkem :-D....samozřejmě kecám. Já mám ale papavero spojené hlavně s Norcia (Umbrie), jenže nevím, jak ti sem nacpat fotky, tak jsem hledala a hledala a našla alespoň jeden odkaz. (http://www.borsadimarypoppins.com/fioritura-norcia-quello-ce-sapere/)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je nádhera, Lucí! Díky! 😊
      A tys takovou krásu viděla na vlastní oči?! To ti div nevypadly, že jo! 😀
      Zrovna dneska jsem na tě vzpomínala... 😊

      Vymazat
  7. Jj, lezla jsem tam do podzemí pod kostelem na noční mši - zpívanou mnichy....to byla bomba, něco jako gregoriana live no a při té příležitosti jsem to kolem prochodila. Je to nádhera, jen škoda, že zrovna Nursie to docela schytala po zemětřesení. A ty kukadla mi opravdu málem vypadly...a ta vůně všeho toho kvítí...

    OdpovědětVymazat
  8. Pochybný i vlčí,
    zarputile mlčí.
    Nepředstaví se mi žádný,
    asi není důvod pádný,
    abych v tom už měla jasno,
    mám užívat jen jejich krásno.

    Henrieta

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Máky, ty je dobré hledat,
      dokud v poli rostou,
      až se podzim žezla chopí,
      zakusíme slotu (s)prostou!

      Milá Henrietko,
      moc ti děkuji za další nádhernou básničku. Moc si vážím toho, že mi to tady tak hezky zkrášluješ. 😊

      Vymazat

Vážení uživatelé anonymního účtu, není kapka jako kapka. Jestli nechcete být ZAMĚNĚNI s jinými anonymními uživateli, uveďte prosím nějakou přezdívku. Jinak mi vaše kapky splynou v jedno nekonečné moře. 😉

Použijte prosím pole NÁZEV/ADRESA URL - a napište tam pouze svou PŘEZDÍVKU, pokud blog nemáte.

Pokud jste někdy nuceni klikat na obrázky (zejména zahraniční čtenáři), moc se vám za to omlouvám. V nastavení mám nastaveno vše správně... Jestliže KOMENTÁŘ NEJDE VŮBEC VLOŽIT, možná by mohla pomoci ZMĚNA INTERNETOVÉHO PROHLÍŽEČE.

DĚKUJI ZA VAŠI TRPĚLIVOST S VKLÁDÁNÍM KOMENTÁŘŮ. 😊