Mnoho starších článků najdete na mém původním blogu doktorka-se-srdcem.blog.cz, postupně je sem ale přesouvám. Všem se vám omlouvám za případně vzniklé potíže.

sobota 24. června 2017

Hnědásek jitrocelový (Melitaea athalia) aneb Moje, jenom moje

Kde se vzal, tu se vzal, najednou tu prostě byl. Málem jsem ho přimáčkla rukou! Že by mu voněla moje kabelka? Nebo snad já (či spíše moje prosolené prsty)? Když jsem mu totiž po několika minutách dala ruku pod nos, tak si to suverénně napochodoval na můj prst.  Aspoň někdo na mě letí: černoši a motýli! Když odečtu počáteční naháněčku, byl se mnou, kluk jeden, celých 20 minut! Tomu se, panečku, říká přitažlivost. 😉

Když už jsem toho měla dost, začala jsem ho přemlouvat na jinou květinku. Nechtěl. Nožky přesouval od jetele pryč, jako kdyby mu šlo o život. „Vzdát se téhle dvounožky? Nikdy!“ Pak jsem ho přeci jen donutila. A abych zjistila, do jaké míry je tenhle motýl vůbec svéprávný, zkusila jsem ho po chvilce z květu zas „odlovit“. Sice na mě znovu napochodoval, ale pak odlétl. A znovu už se nenechal chytit. Poletoval neposedně stejně jako prve. Trpěl snad mnohočetnou poruchou osobnosti a v těch 20 minutách se v něm „přehodila výhybka“?

Všechno začalo tím, že jsem se ho snažila neúspěšně vyfotografovat na zemi. Pak si sednul na mou sukni a posléze na mou botu. To už se ale u něho v mozku zřejmě něco přepnulo - a najednou jsem ho za chvíli měla na své kabelce. Když jsem zjistila, že motýl „zblbnul“, pomalu jsem vylezla ze stínu a zkoušela, pod jakým úhlem od slunce budeme mít nejlepší světlo na naší divokou jízdu. Zbytek už znáte.

Že se mnou vydrží tak dlouho, to by mě ani ve snu nenapadlo. I přes mé motýlí zkušenosti z posledních let, kdy se mi na rukou nebo hlavě motýli snaží opakovaně přistát, tohle tedy dost překvapilo i mě. Taky zažíváte opakovaně něco takového nebo jsem výjimka? Na takovéhle nálety si ale rozhodně nikdy stěžovat nebudu! 😊

A tady jsou obrázky toho „motýlování“. Jedná se o druh hnědásek jitrocelový (Melitaea athalia - slovensky hnedáčik skorocelový). Akorát to byl letec lehce hyperaktivní, mával s křídly jak ovívač s palmovými listy a rozevřít v klidu křídla se mu nechtělo! 😊

hnědásek jitrocelový - Melitaea athalia - hnedáčik skorocelový - Heath fritillary - Wachtelweizen-Scheckenfalter - Шашечница аталия -  Mélitée du mélampyre / Damier Athalie


hnědásek jitrocelový - Melitaea athalia - hnedáčik skorocelový - Heath fritillary - Wachtelweizen-Scheckenfalter - Шашечница аталия -  Mélitée du mélampyre / Damier Athalie



hnědásek jitrocelový - Melitaea athalia - hnedáčik skorocelový - Heath fritillary - Wachtelweizen-Scheckenfalter - Шашечница аталия -  Mélitée du mélampyre / Damier Athalie


hnědásek jitrocelový - Melitaea athalia - hnedáčik skorocelový - Heath fritillary - Wachtelweizen-Scheckenfalter - Шашечница аталия -  Mélitée du mélampyre / Damier Athalie


hnědásek jitrocelový - Melitaea athalia - hnedáčik skorocelový - Heath fritillary - Wachtelweizen-Scheckenfalter - Шашечница аталия -  Mélitée du mélampyre / Damier Athalie


hnědásek jitrocelový - Melitaea athalia - hnedáčik skorocelový - Heath fritillary - Wachtelweizen-Scheckenfalter - Шашечница аталия -  Mélitée du mélampyre / Damier Athalie


hnědásek jitrocelový - Melitaea athalia - hnedáčik skorocelový - Heath fritillary - Wachtelweizen-Scheckenfalter - Шашечница аталия -  Mélitée du mélampyre / Damier Athalie


30 komentářů:

  1. Tak tomu říkám náklonnost! Krásné obrázky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Víš, Petře, pořád o tom přemýšlím - a nechápu. 😊

      A zvláštní je, že vždycky mám příležitost, když si jí "objednám". Protože tenhle motýlek mi nedávno jinde nechtěl posedět (a křídla vůbec neotevřel). Podobné to bylo s babočkou osikovou. Škoda, že se mi tohle plnění přání nedaří i v jiných oblastech. 😊

      Vymazat
  2. Úžasná kabelka! :)
    A je mi úplně jasné, kde se ta přitažlivost bere, ty jsi motýlí víla! A to je velmi zajímavé, jelikož jsem už jednu vílu na blogu odhalila, je to Beallara, víla orchidejová :D
    Máme u firmy záhonky s levandulí, slétají se na ni motýlové různí a vždy, když se tam vydám fotit, zdrhají, takže já motýly asi odpuzuji :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Meduňko,
      tak já myslela, jak pochválíš motýla - a ty kabelku! 😀

      S těmi motýly neházej flintu do levandule. Já motýly taky většinou naháním - a mezi tím se mi dějí tyhle věci. Nikdy není pozdě, to ještě přijde! 😊

      Vymazat
  3. Motýlí vílo, se ti podařilo upoutat motýlího modela. Můj bratr bude koukat, motýli ho baví. Děkuji za pěkný vstup do nedělního rána

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milý Kittísku,
      jsem ráda, že ti motýlek dopomohl k lepšímu startu tvých perutěk. 😊

      Vymazat
  4. Hezké, taková kabelka musela být lákavou návnadou, ale chybí tu fotka na sukni :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. 2 fotky v sukni nevyšly (ani makro ani normál), přeci jen seděl někde pod úrovní kyčlí a to se špatně fotilo. Mám ho na botě, ta celkem vyšla - ale protože jsem měla lepší (za těch 20 minut vzniklo dost obrázků), tak jsem jí nakonec nezařadila. Přeci jen, fotka na prstu je originálnější. 😊

      Vymazat
    2. Pod kyčlí by sice nebyla tak originální, ale zase by měla jiné kouzlo :).

      Vymazat
    3. Myslíš? Měla jsem dlouhou sukni až na zem, volného střihu! 😉

      Vymazat
  5. Fotografické detaily mám ve velké oblibě. Opravdu.

    OdpovědětVymazat
  6. Nádherné fotky. Na mne letí komářice, malé mušky a sršni. Naštěstí jen na krátko - vydržet ty bestie na mne 20 minut, kleplo by mě.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé, sršni Alko??? 😮
      Tak to bych letěla pryč (snad bych byla rychlejší). 😀

      Vymazat
  7. Někdy se to podaří. Mně přistál na ruce modrásek a čekal až si dojdu do chaty pro foťák, až se mi podaří jednou rukou nastavit parametry pro světlo a čas. Měl trpělivost. Jednou jsem si zase přisedla k motýlovi na lavičku. netuším, co tam stále sál z toho rozpáleného dřeva. Ani neví, že jsem ho fotila. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé modrásek, to jsou kluci krásní. 😊
      No vidíš, takže konečně slyším od někoho, že to tak taky má. Co si ti motýlové o nás v tu chvíli asi myslí... 😊

      Vymazat
  8. Hmm, moc hezké fotky, a jak jste si blízcí! Já tohohle motýlečka ještě u nás myslím neviděla. Vlezla jsem k manželovi na PC, abych se k tobě mohla mrknout, poprosila jsem ho, jestli by za mne dneska nezalil zahradu :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hele, Opičko, to byla dobrá výměna! Tomu se říká dělba práce! 😀 Však tvoje babočka kopřivová je taky krasavice. A brzy zas určitě přijdeš s něčím (či spíše s někým) novým. 😊

      Vymazat
  9. Je to krasavec a rozhodně to o sobě ví. Prostě se Ti přišel předvést. Jestli to nebude ješitný chlap:-).
    Henrieta

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, teď jsi to Henrietko určitě trefila! A určitě chtěl, abych ho chválila... 😀

      Vymazat
  10. Krasavec a pěkně barevný, se přišel pochlubit :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No to víš, Kosatečku,
      tady žádný vybledlíky nepěstujem. 😊

      Vymazat
  11. Až půjdu na rande, prosolím si prsty, evidentně to funguje..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Když vezmeš sůl bez jodu, tak určitě. 😉 😀

      Vymazat
  12. Odpovědi
    1. Taková degradace, TlusŤjochu!
      Chudáček křídláček. 😀

      Vymazat
  13. Odpovědi
    1. No, letí holt na upocený ručky (dneska jsem to opravdu četla). 😊

      Vymazat
  14. Dorko a honem prozraď na co ty motýly lákáš, neříkej že že je to jenom, tak v tom bude nějakÝ fígl :-) Že si jim dala něčeho cucnout? :-D Nádherné fotky :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No to plánované černé pivo pro motýly (mělo se to ještě míchat s jinými přísadami) je stále v lednici, já pivo nepiju. 😀
      Hele, ale jestli se ti nepotí ruce, tak u motýlů nemáš prý šanci. 😊

      Vymazat

Vážení uživatelé anonymního účtu, není kapka jako kapka. Jestli nechcete být ZAMĚNĚNI s jinými anonymními uživateli, uveďte prosím nějakou přezdívku. Jinak mi vaše kapky splynou v jedno nekonečné moře. 😉

Použijte prosím pole NÁZEV/ADRESA URL - a napište tam pouze svou PŘEZDÍVKU, pokud blog nemáte.

Pokud jste někdy nuceni klikat na obrázky (zejména zahraniční čtenáři), moc se vám za to omlouvám. V nastavení mám nastaveno vše správně... Jestliže KOMENTÁŘ NEJDE VŮBEC VLOŽIT, vyčkejte. Na Blogspot je to zřídka a vždy jen přechodná (a krátkodobá) záležitost.

DĚKUJI ZA VAŠI TRPĚLIVOST S VKLÁDÁNÍM KOMENTÁŘŮ. 😊