Skoro všechny články již jsou ze starého blogu doktorka-se-srdcem.blog.cz přestěhovány (a na těch pár zbylých "čekatelů" je v příslušné rubrice vždy uveden odkaz). 😊

pondělí 24. dubna 2017

Polévka z kopřiv a slzovky aneb Jak natrhat kopřivy a nespálit se

Máte rádi mladé jarní kopřivy? A neradi složitě vaříte? Dnes vám předložím recept, který je rychlý, chutný a díky slzovce a kopřivám i zdravý. A poradím vám, jak se nepopálit kopřivami při jejich sběru. 😉


 

INGREDIENCE:

  • 3 - 4 hrsti mladých kopřiv
  • 50 g slzovky (ideální je namočit ji přes noc) - lze nahradit ječnými kroupami
  • 1 hrst kamutového kuskusu (lze nahradit určitě i pšeničnou krupicí nebo jiným druhem kuskusu; já kuskus z kamutu používám jako náhradu za pšenici)
  • 2 hrsti klasické, velkozrnné čočky (nejlépe předem přes noc namočené)
  • 1 hrst ječmenného bulguru
  • 3 střední mrkve
  • himálajská sůl 
  • ARCHE Genmai Miso (bio miso z rýže): tuto drahou sojovou pastu můžete klidně vynechat a nahradit ji nějakým jiným ochucovadlem. A kolik? Přimeřeně!  😉 (vytlačila jsem tak 3 cm o tloušťce 4 mm).

POSTUP:

1. Natrhat kopřivy bez popálení je úkol, který můžete svěřit i dítěti. Stačí, když budete mít po ruce nůžky na nehty (vejdou se i do kabelky) a igelitový sáček. Manikúrními nůžtičkami snadno větévky kopřiv ostříháte - a jimi žahavky i uchopíte a vložíte do sáčku (když to uděláte jemně, vznikne z nůžek jakási pinzeta). Mladé kopřivy pokrájíme do polévky celé, včetně toho "klacíku", ze kterého vyrůstají listy.

2. Jako první vhodíte do osolené vroucí vody slzovku (a přidáte i miso). Miso určitě není podmínkou, já ho přidala spíše proto, že mi v lednici už strašně dlouho stojí (vzhledem k výskytu arzenu v rýži bych dnes volil a jinou variantu této pasty; stejně jsou si chuťově podobné, jako vejce vejci). Mimochodem, sojovou pastu miso považuji za zdravější náhražku zdraví škodlivého  glutamátu.

3. Po 3 - 5 minutách přidáte čočku.

4. Pokrájíte si okrájenou mrkev a přidáte ji spolu ječmenným bulgurem za chvilenku po vložení čočky. 

5. Když je slzovka a čočka měkká (zhruba 15 minut), přidáte asi tak na 2 minuty kuskus z kamutu a kopřivy.

TIP: Nechcete se popálit (a být zdraví) ani při krájení? Snadná pomoc, po vyprání ve studené vodě je naberte vhodným náčiním  (hodí se takové ty různé děravé "naběračky") a vhoďte do vařící vody, která bude základem pro vaši polévku (ca.1,2 litru). Po zhruba 1 minutě je zas musíte vylovit - a nakrájet (takto připravené kopřivy vložíte zpět do polévky až na konci, když už se voda nevaří). Rychlejší a zdravější varianta je tedy ta pálivá: kopřivy nakrájíte se slovy "sviňa jedna pálivá" - a spolu s klouby při tom jásáte nad touto ozdravnou kúrou.

Tak si nechte chutnat! (Nafotit suroviny mě bohužel napadlo až pozdě, ale kopřivy a slzovku ode mě již znáte  😉).

Poznámka k TČM: kopřivy jsou ochlazující (©  čerstvé kopřivy jsou, oproti sušené kopřivě, dokonce chladivé až studené), slzovka také (i když na rozdíl od jiných slezinu - slinivku nezraňuje), stejně tak i ječmen (v podobě bulguru je však spíše v kategorii neutrální až chladivý); kamutový kus-kus bych také řadila do kategorie neutrální až chladivý. Jediná mrkev mírně zahřívá (čočka je neutrální). Celkově je tedy povaha této polévky ochlazující (jde zejména o kopřivy) a je třeba s tím u osob s tzv. vnitřním chladem, co se klepou jako osiky i v létě, počítat - a omezit množství.

16 komentářů:

  1. Kopřivy jsou ochlazující?
    Vždyť staré přísloví říká:
    Co má být kopřivou, záhy pálí.

    OdpovědětVymazat
  2. Už dvakrát jsem tu slzovku držela v ruce a dvakrát jsem jí vrátila.
    Musím se odhodlat, no.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá SimiBel,

      nevím, co jsi v ruce měla za firmu (ta moje předchozí byla o dost dražší - ale o něco lepší) - to je jedna věc. Zadruhé: slzovka je skvělá a SKORO pro každého, ale: mně k tobě TAKY MOC NELADÍ - je to víc bylina, jak potravina - a jako s takovou je s ní třeba zacházet. Kopřivy taky nejsou vhodné pro každého (pro mě třeba ne, ale občas si ty mladé dám, protože jsou chuťově fakt skvělé). Takže: určitě ji ochutnej, ale pro tvou VÝJIMEČNOST 😉 bych ti s ní nějakou větší kúru nedoporučovala (minimálně v tomto období ne).

      Zkus to s těmi alternativními surovinami (i když je fakt, že jak slzovka, tak kamutový kuskus, mají tu jemnou zemitou příchuť, co miluju). Budeš mít trochu jinou chuť, ale určitě to bude dobré. 😊

      Vymazat
  3. Ach jo slzovka, ani jsem ji nedržela v ruce jako Beallara, já ji pořád zapomínám koupit :D
    Kopřivy nám v zahradě vesele rostou, už jsem z nich dělala "špenát". A Dori, já umím sníst čerstvě utržený list kopřivy a nespálit si pusu, heč! :-D Kdysi mě to naučil tchán.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To se napiješ březové vody, jak psala SimiBel - a omládneš (včetně své paměti). A pak si ji KONEČNĚ koupíš. 😉 Bacha na ceny, ona je i ta nejlevnější dost drahá - ale běžně se prodává i za více než dvojnásobnou cenu!

      Hele, Meduňko moje Kočičková - a to si dovoluješ mi to NEŘÍCT? 😯 😛 Chci být taky cirkusová kočka a umět pojídat syrové kopřivy - hned bych zkoumala, jestli je syrová ještě víc chladnější, než spařená nebo sušená! 😊

      Vymazat
    2. A to já bych vypila cokoli, kdyby to pomohlo...:D
      A víš, co já si myslela, že mi na pojídání syrové kopřivy odpovíš? Že už to dávno umíš taky!
      To se prostě ten utržený lístek sbalí tou vrchní žahavou stranou dovnitř a ten "balíček" se pořádně rozkouše a je to :)

      Vymazat
    3. No, ono to vypadá sice jednoduše, ale nevím nevím... Až (jestli teda) to vyzkouším (a přežiju), tak ti povím - pokud se tedy ze mě nestane pod vlivem žahavého účinku nemluvný Bajaja! 😉

      Vymazat
  4. Fredy Kruger

    " Vidíš tam ??" ... "Cóóó ??" .... " Chlápka plakati ??"
    nutno mu pomoci ! pojď tati !!"

    ... již běžejí chlapíka potěšit :
    junior Jan Pyndiourr ( hoch menší )
    senior Džonn Pyndiourr , - je větší,
    ( hoch vlasatý, otec je se pleší )

    " Jen idioti se věšejí !"
    ( OT se synem, muže tak těšejí )
    " Neplačte ! z smutku se proberte !"

    ... muž ( klečíc ) hovoří : " Neserte !
    neplaču ! špášám ťu kopřivy !"

    " Žere je ! beze vší pochyby !
    vidíš to, co já ?? otče ??"

    " Jažyk vyplážnout ! Ťo chče !
    podebrat jažykem... ňadhodit trošku...
    ... že šišlám... promiňtě... plnou mám držku !

    " Je syrové jíte ??"

    " Toť věc zcela jistá !!" ...
    ... muž krknul, polk´ - ústa má bez kopřiv, čistá
    mluví už zřetelně, nešišlá

    " Což kolika ?? ta na vás nepřišla ?? "

    ... " Spojená s prděním ?? říkám vám NE NE !!
    kopřiva člověka neprožene,
    mohou být syrové, uvařené
    ... však pozor !!! nesmí být zapařené !!"

    Rozčilen chlapec !!
    ... i otec polk´ slinu ....
    " Zkusíme táto ?? ?"

    " Zkusme to synu !!"

    Otec se synkem poklekli
    ... a kopřivy žerou už...
    jak vzteklí !!
    ... tak plazí se tatík s chlapečkem malým ...

    S obavou, by mu vše nesežrali
    ... před nimi Bohuslaff Sralbottka
    žerouce před sebou... co potká !!

    Radostí bez sebe sedlák Jebb Jíra !!
    spásly tu kopřivy, plevele, pýra !
    konec jest tomuto úhoru !!"

    ... muž do země zahrabal bramboru,
    pak další a další, - menší i větší
    až začnou pučeti, strašně se těší !

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milý Fredy,
      opět se mi to moc líbilo - a to šišlání mi i přišlo dost vtipné: "špášám ťu kopřivy !" 😛

      Díky za tvůj komentář. 😊

      Vymazat
  5. Mladé kopřivky jsem trhala opatrně rukama. Trošku mě žahly, ale to neva. Jsou horší věci. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Oli,
      taky je většinou trhám rukama. Ale když jsem teď měla po ruce ty nůžky - a kolena popálená i přes kalhoty při focení (takže zdravou dávku už jsem dostala 😉), byla jsem docela ráda. 😊

      Vymazat
  6. Mě popálí vždycky, proto mám zásadně rukavice :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hmmh, Kosatečku, tak to bych radši to popálení, než rukavice - a zpocený ruce. 😊

      Vymazat
  7. U nás už taky rostou, dělávám z nich polívku i špenát. Jsem ráda, že jsi to připomenula, zítra na ně pošlu Josefa.

    Já je stříhám nůžkama na keře nebo řežu po jedné z trávy srpem. Zítra budou.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Kitty,
      tak takhle to dělávala moje babička taky.

      Potřebovala bych i jiný plevel, kopřivy pro mě moc nejsou. Kdybych tak ten pěťour maloúborný někde vzala... Ale letos zkusím i ten srstnatý, pokud se mi ho tedy podaří sehnat někde jinde, než u silnice.

      Vymazat

Uveďte prosím nějakou přezdívku (pole NÁZEV/ADRESA URL - stačí vyplnit jen přezdívku). Jinak mi vaše komentářové kapky splynou v jedno nekonečné moře. 😉

DĚKUJI ZA VAŠE KOMENTÁŘE. 😊