Skoro všechny odborné články již jsou ze starého blogu doktorka-se-srdcem.blog.cz přestěhovány (a na těch pár zbylých "čekatelů" je v příslušné rubrice uveden odkaz). 😊

neděle 24. července 2016

Kolik vody denně pít aneb Nepijme jako duha

Koloběh příjmu a výdeje vody v lidském těle se nikdy nezastaví, co vydáme, musíme zas přijmout zpět. Na množství ale záleží! Měla jsem možnost vyšetřit již tolik pacientů, kteří pili příliš mnoho, a když se člověk zeptal, kolik litrů vody vlastně denně pijí, nestačil se divit: pili minimálně 2 až 3 litry denně - a k tomu jedli často i stravu založenou na ovoci a zelenině, ze které tělo získává další litry vody. Vypít 2-3 litry tekutin a nehledět na stravu je největší omyl! Do tekutin se počítají i polévky, ovoce a zelenina! Například obsah vody v salátových okurkách nebo melounu je přes 90%.

Možná se teď ptáte, jak to ta doktorka ví, zda někdo pije moc vody? Nevím, jen tuším. Když dělám TČM diagnostiku z pulzu, většinou se mi zobrazí nejpalčivější problémy pacienta: ať už psychické nebo fyzické. A někdy prostě přijde na dráze ledvin i informace, že člověk pije příliš mnoho vody - cílené dotazy vše jen potvrdí. A víte co je na tom nejhloupější? Že ten pacient by sám o sobě tolik nepil! Prý mu tolik vody "nechutná". Je ale zblbnutý reklamami, poslouchá jako hodiny - a pije jako duha.

Profesoři Stanley Goldfarb a Dan Negoianu z University of Pennsylvania ve Filadelfii tuto teorii podložili i studií, podle níž neexistuje žádný vědecky doložený důvod, aby se zdravý člověk z mírného klimatického pásma nutil vypít 2 či více litrů tekutin denně.
sklenice vody

Dodatek pro redaktory z velkých serverů (a osoby jim podobné): nekopírujte, prosím, bez mého výslovného souhlasu celé odstavce. V mých článcích je spousta specifických prvků, co nikde jinde nenajdete. Pokud už se budete chtít inspirovat, obtěžujte se alespoň s přeformulováním vět!

Kolik litrů vody denně mám tedy vypít aneb Záměna příjmu tekutin za pití vody


Na tuto otázku je třeba se zeptat: A co vlastně jíš? Kolik vody, soli, bílkovin a kalorií obsahuje tvoje strava? Optimální příjem tekutin za den jsou zhruba 2 litry. Do tohoto množství se ale počítají i polévky, ovoce, zelenina, mléko, kakao (a při pravidelném pití částečně i černý čaj a káva). Vysokoprocentní alkohol sem však nepatří.

Potřeba tekutin záleží dále na tělesné hmotnosti, pohlaví, věku (s věkem potřeba vody mírně klesá), teplotě a vlhkosti prostředí (včetně proudění vzduchu) a tělesné aktivitě (pocení). Lidé, kteří se v horkém létě nezastaví a pracují převážně tělesně, se více potí a mají větší žízeň, než ti, co sedí v nepřetopené místnosti za zimních dlouhých večerů u počítače. Jedna studie také prokázala, že ženy jsou citlivější na pokles vody v těle a dehydrataci, i když nemají pocit žízně.

Znamená to tedy, že když budu jíst hodně ovoce, nemusím nic pít?


Zlatá střední cesta platí i v pití vody. Státní zdravotní ústav doporučuje mužům pít kolem 2 l tekutin a ženám o 400 ml méně, což už může být u některých mužů moc. Podle DGE (Německá společnost pro výživu) by podíl tekutin ve formě vypité vody neměl klesnout pod 1 l za den (i v případě šťavnaté stravy), což si myslím, že je tak zhruba optimální. Podobný názor má i RNDr. Pavel Suchánek z IKEMu, který doporučuje pít 1-1,2 l vody. Nejrozumnější mi přijde doporučení z knihy Výchova ke zdraví, kde se doporučuje vypít 20-40 ml vody na 1 kg hmotnosti za 24 hodin, přičemž pro většinu lidí to bude těch 20 ml/kg.

Co vlastně pít aneb Není voda jako voda


Teď by vlastně měli zbystřit ti, co pijí sladké limonády, Cocacolu a jiné sladké tekuté podivnosti. Také se to týká těch, co pijí nápoje s aspartamem nebo těch, co si zrovna rozpustili tabletu s vápníkem nebo hořčíkem, kde je často aspartam také obsažen. Od malička piji bublinkové limonády jen zcela výjimečně, a to z toho důvodu, že takové nápoje mou žízeň nejsou schopny uhasit. Z pití, které obsahuje aspartam, mám žízeň ještě větší. Zatím jsem nenašla, zda je tento "efekt" někde popsán, ale u mě to takto spolehlivě funguje, takže se aspartamu vyhýbám (o jiných rizicích nemluvě). Bohužel se aspartam často přidává i do léčiv. Cyklamát a sacharin u mě tento pocit žízně téměř nezpůsobují, i když tím netvrdím, že jsou lepší (nejlepší je opravdu vyhnout se všem sladidlům).

Mimochodem, víte, že 1 l kolové (Coca-Cola) či jiné limonády obsahuje zhruba 24 kostek cukru? A co minerálky, myslíte si, že jsou lepší? Denní příjem minerálek by v průměru neměl přesáhnout 0,5 l, u silně mineralizovaných vod je to však ještě méně. Jestli máte pocit, že z minerálky se minerály nelze předávkovat, tak vězte, že se to kdysi stalo mojí babičce. Neměla dobré parametry v krvi, protože v té době holdovala známé minerálce s obsahem hořčíku. Nápoje sycené oxidem uhličitým, tj. s bublinkami zas mají mírně diuretické (močopudné) účinky a tudíž nejsou krom jiných negativ ideální.

Bylinné nebo ovocné čaje celoročně? Také špatně. Pokud je střídáte a dáte si jej jen občas, nic nenamítám. Ale pít tyto čaje místo vody v rámci pitného režimu rozhodně nedoporučuji. Ovocné čaje jsou příliš kyselé a narušují sklovinu. Vodu nenahradí a jenom si budete po léta pomaličku zanášet tělo. Bylinné čaje jsou určeny k léčbě, ne k bezhlavé konzumaci. Sama jsem po léta nepila nic jiného, než ovocné čaje. A dneska už nemůžu žádný ani cítit. I přesto, že je již minimálně 10 let nepiji! To o něčem svědčí.

Nejlepší tekutinou je, ať chcete, nebo nechcete, voda. Neochucená a bez bublinek. Když piji čistou vodu, mám pocit, že mi zažene žízeň lépe, než třeba voda maličko oslazená šťávou. V poslední době jsem si oblíbila vodu s citronem: do půllitrového hrnku vložím tenký plátek citronu (bez kůry, pokud není bio; ale albedo, to bílé, ponechám! Citron s kůrou má LEPŠÍ účinky - vyzkoušeno!), nevymačkávám (zbytečně moc kyselé, zubní sklovina by vám nepoděkovala) a zaliju vařící vodou. Pije se vždy teplé. Plátek většinou vyměňuji po 1 - 2 dnech. Nedělám tedy žádnou citronádu! Citron by ve vodě neměl být moc cítit, přeci jen to pijete denně!

Tento způsob doplňování tekutin s citronem je ideální zejména pro lidi s nadbytkem tzv. vlhkosti nebo hlenu v těle, viz článek nebo jako prevence těchto obtíží (s postupem času má k těmto onemocněním vlivem nekvalitní stravy i stresu sklon většina lidí). Citron rozpouští vlhkost a hlen - i v takto malých koncentracích. Zřejmě i díky těmto účinkům dokáží často tuhle vodu konzumovat i lidé, co mají jinak s pitím vody problémy. Vyzkoušejte to a uvidíte ten rozdíl! A rovnou vám říkám: 100% bio citronová šťáva tento efekt téměř nemá! O citronce už vůbec nemluvím, to je jen chemie.

A co doporučuje TČM - tradiční čínská medicína?


Pít horkou, převařenou vodu, jíst menší porce 4-5x denně a rozhodně nehladovět! Studené nápoje nejsou v Číně IN, a to z jednoho dobrého důvodu: vaše dráha sleziny-slinivky tak dostane na frak. Z hlediska TČM hraje slezina-slinivka kromě trávení i roli v naší imunitě. Mimochodem, lepší, než jen do varu uvedená voda z rychlovarné konvice, je voda alespoň 10 minut vařená. I přesto, že je údajně voda bez chuti a bez zápachu, déle vařená voda má pak i lepší chuť. Ideální je vařit jí ve skleněné konvici, z kovových povrchů to na chuť není úplně ono.

Káva je diuretikum a odvodňuje. Anebo ne?


Na čem se vědci ještě plně neshodli, je to, zda má kofein obsažený v kávě diuretické (odvodňovací) účinky nebo ne. Donedávna se doporučovalo za každý šálek kávy vypít 2 skleničky vody. Nejnovější tvrzení hlásá, že káva z nás vodu ve zvýšené míře nevypuzuje a je podloženo studiemi. Mé zkušenosti však ukazují, že před cestou si kávu dát nemohu, protože jinak v autobuse na delší trase nepřežiju bez úhony. Tak kdo má pravdu?

Asi nejblíže pravdě jsou poměrně nová fakta z Kongresu o výživě ve španělské Modeně (2013). Pokud člověk má PRAVIDELNÝ přísun kofeinu, nedochází k tak výrazné dehydrataci, jako když si dá občas silné kafe. Při pravidelném pití kávy se 30 % přijatých tekutin započítává do pitného režimu, protože tělo se na takový stav adaptuje. Také už neplatí ani to, že kávu by neměli pít kardiaci: po krátkodobém zvýšení totiž krevní tlak naopak prudce poklesne.

Nepít nárazově, ale rozložit pití vody do celého dne


Pokud vypijete v krátké době půl litru vody, tělo takto přijatou vodu z větší části vyloučí. Jestliže však toto množství rozložíte v čase, vaše tělo z takto přijaté vody vytěží více.

Výdej a příjem vody


Voda nám umožňuje odstranit zplodiny metabolismu a toxické látky (i když v případě toxických látek se úloha vody podle mého názoru dost přeceňuje). Člověk vyloučí zhruba 2-2,5 litru vody denně: Močí ztratíme zhruba 1-1,5 l vody, kůží (tzv. neznatelné pocení) 0,5 l vody denně. Potíme-li se však při nějaké činnosti silně, můžeme ztrácet až 2 l vody za hodinu, což pak třeba v pitném režimu zohlednit! Plícemi se při dýchání vyloučí zhruba 0,4 l vody, stolicí pak za normálních okolností (průjem!) asi 0,1 l vody.

Aby se z nás nestaly vysušené tresky, příjem vody musí být zhruba tentýž: Při oxidačních pochodech v těle získáme 0,3 l vody. Zbytek vody musíme doplnit ze stravy a pití.

Jakou barvu má mít moč a jak často se má chodit na toaletu?


Na správný pitný režim můžeme usuzovat i podle toho, jak často chodíme na toaletu. Norma je 5-7 x denně a maximálně 1 x v noci. Moč by měla být bledě žlutá, bez zákalu. Pokud je přes den tmavší, může to skutečně ukazovat na nízký příjem tekutin. Pozor na zvýšený pocit žízně a nadměrné pití vody: může být signálem cukrovky!

Kdy může pocit žízně chybět?


Někdy člověk odmítá pít, byť i jemu samotnému je často jasné, že pije žalostně málo. Řešením je odstranění poruchy bylinami nebo akupunkturou a pocit žízně se pak sám upraví. Neexistuje univerzální směs, ale někomu mohou pomoci např. čistící čaje nebo tinktury, zejména pokud se jedná o vlhko a horko, což je asi nejrozšířenější patologie a tyto "kaly" se časem zahustí do podoby tzv. hlenu (asi jako když vyschne bažina). Při této TČM-diagnóze by se do jídelníčku také měla pravidelně zařazovat slzovka, Coix lacryma-jobi (Yi yi ren), které se také říká Jobovy slzy. Jíst by se při tomto stavu neměla žádná tučná jídla, zejména smažená a grilovaná - a také alkohol, mléko, mléčné výrobky a sladkosti.


Z hlediska TČM existuje několik stavů, kdy se pocit žízně nedostaví:

Je-li žízeň bez přání se napít, pak to může někdy svědčit o "kalech" a "zanesených trubkách" v těle (tzv. vlhko a horko, případně hlen, který je "rozprostřený" v různých částech těla). Jde např. o žlučníkové či močové kameny (případně písek) nebo vaginální mykózy se žlutým výtokem. Někdy se u této patologie objevuje dlouhodobě celodenní mírně zvýšená teplota (tzv. subfebrilie), která je z hlediska klasické medicíny v podstatě neléčitelná (člověk se nakonec dozví, že je vlastně, až na pár drobností v laboratorních výsledcích, zdráv).

Jinak, ten paradox, že člověk má žízeň, ale nepije, je zcela snadno vysvětlitelný: pacient je už tak jako tak "přemokřen", i když tekutinou v nesprávné formě. A tělo se proto brání dalšímu zavlažování. Pokud se podaří tuto "špinavou vodu a kaly" odvést, zdraví i pocit žízně se postupně upraví.

Slabý pocit žízně s přáním pouze smočit rty zejm. u starších nebo nemocných lidí (nedostatečnost QI). Jde především o zesláblé pacienty.

Chybění pocitu žízně (plus záliba v teplých nápojích) bývá u tzv. vnitřního chladu, který se může projevovat např. jako jako revmatismus v různých podobách: svalové a kloubní bolesti, fibromyalgie aj. nebo jako impotence, infertilita či sterilita.

Kdo by si měl hlídat příjem tekutin a případně pít dokonce o něco méně?


Lidé s onemocněním ledvin nebo slabým srdcem by měli pít méně, protože hrozí, že voda se bude ukládat v podobě otoků do noh a plic.

Kdo by měl pít naopak o něco více?


Pacienti, kteří mají sklony k tvorbě močových kamenů, mohou zvýšeným příjmem tekutin zabránit recidivě onemocnění. Druhou skupinou jsou, jak již bylo uvedeno, staří lidé: ti totiž mají často snížený pocit žízně. Zvláště v LDN tato skutečnost ohrožuje zdraví pacientů. Zmatenost, kterou staří lidé někdy přechodně trpí (nemluvím nyní o demenci), může ustoupit po doplnění vody v organismu. Stav hydratace lze zjistit i podle tzv. kožního turgoru: zůstane-li po zmáčknutí kůže patrná kožní řasa a kůže se nevrátí zpět (nezaměňovat s vráskami u starých lidí!), zvony již bijí na poplach a je nutné okamžité zavodnění!

Otrava vodou opravdu existuje aneb Kdo je to aquaholik


K otravě vodou dojde jen v tom případě, že vypijete opravdu extrémní množství vody. V reálu toto nebezpečí hrozí vlastně hlavně sportovcům, při hloupých sázkách nebo u aqauaholiků. Ledviny v těchto případech přílišné množství vody nedokážou včas vyloučit a dojde k otravě vodou. Množství sodíku v takto naředěných tělesných tekutinách poklesne a dojde k hyponatrémii. Buňky se tak na podkladě osmózy rozpínají, problémy nastávají hlavně v buňkách mozku a může dojít i k jeho otoku. Křeče, selhání plic a v nejhorším případě i smrt, jsou další příznaky.

Podívejme se nyní blíže na aquaholismus: Kate Moriová zkolabovala po přílišném pití vody při maratonu kvůli této závislosti a nyní na toto téma dělá osvětu. Do této skupiny rovněž patří i britský herec Anthony Andrews, který ztvárnil Higginse v My Fair Lady. Pil denně 5 l vody, protože si myslel, že to prospívá hlasivkám. Stejné množství vody pila i Nigella Lawsonová z britské televizní kuchařské show.

Kdo je vlastně aquaholik? Člověk, který bezmezně věří, že pití mnoha litrů vody denně mu zdravotně prospívá. Věří v lepší hydrataci pleti, v to, že ho bude méně bolet hlava nebo se snaží o pocit zasycení - a hubnutí. Mladé slečny někdy přicházejí do ordinace s tím, že trpí častým močením (polakisurie), popřípadě, že v noci musí toaletu navštěvovat příliš často (nykturie). Jenže někdy za těmito obtížemi stojí aquaholismus. Zkrátka a dobře, aquaholismus je stejná závislost, jako každá jiná.

Podle přednostky Dermatovenerologické kliniky pražské nemocnice Na Bulovce, Jany Hercogové, neexistuje zatím žádná studie, která by prokázala vliv zvýšeného pití vody na kvalitu pleti. Není ani žádný spolehlivý důkaz, že by pití zvýšeného množství vody ovlivňovalo bolesti hlavy. Výzkumy o pocitu sytosti prokázaly zatím jen to, že sklenka vody před jídlem může zvýšit pocit sytosti, po jídle však již tento předpoklad neplatí. Během jídla či před jídlem není výhodné z hlediska TČM pít, protože vodou hasíte "trávicí oheň" (ředíte trávicí šťávy).

Jak vlastně vznikl mýtus o zdravém pití vody? Za vším hledej ženu - peníze!


Reklama na nás útočí ze všech stran a nutí nás kupovat a posléze pít litry vody, protože mnozí se rádi přiživí na naší hlouposti. Češi ročně kupují 672 000 000 l balené vody. Venku lidé popíjejí vodu z plastových PET lahví. Proč nějakým trikem nedonutit lidi, aby si kupovali, to, co jim teče doma z vodovodu! K tomu pár pohádek o zdravém pití vody za každých okolností (čím více vody se vypije, tím lépe) a penízky už se sypou! Mnohé značky vod založily na mýtech o vodě svou existenci a prosperitu. Moc se mi líbilo doporučení z jedné diskuse: přečtením slova naive pozpátku dostanete jednu známou značku vody.

Na závěr


Co z těch mnoha řádků vlastně plyne? Naučte se poslouchat svoje tělo, řiďte se jeho radami a ne okolím! Každý jsme jedinečný a potřebujeme něco jiného!


Rozšiřující literatura:
Zadák: Výživa v intenzivní péči (Grada, 2. vydání, 2008)
Rokyta: Fyziologie a patologická fyziologie: pro klinickou praxi (Grada, 2015)
http://www.vitalia.cz/clanky/doporuceni-ohledne-pitneho-rezimu-jsou-prezitek/
http://jasn.asnjournals.org/content/19/6/1041.full
http://www.szu.cz/tema/zivotni-prostredi/pitny-rezim
http://www.stobklub.cz/clanek/pitny-rezim/
http://news.doccheck.com/de/blog/post/2833-mythos-trinken/
http://kurier.at/wissen/wasser-trinken-zu-viel-kann-auch-ungesund-sein/145.384.768
http://tn.nova.cz/clanek/lekari-vyvratili-velky-mytus-s-pitim-vody-je-to-jinak-nez-se-tvrdi.html
http://jaknakavu.eu/o-kave/kava-odvodnuje-je-kofein-silne-diuretikum-ne-a-nikoliv/
http://www.svet-zdravi.cz/clanky/pitny-rezim-nesmysl-nebo-odborne-obhajitelny-zpusob-konzumace-tekutin
Čeledová, Čevela: Výchova ke zdraví, Grada 2010
https://is.muni.cz/th/55333/lf_m/Dipl.prace-pitny_rezim.pdf

 

Komentáře z Blog.cz:

viz pdf

Žádné komentáře:

Okomentovat

Uveďte prosím nějakou přezdívku (pole NÁZEV/ADRESA URL - stačí vyplnit jen přezdívku). Jinak mi vaše komentářové kapky splynou v jedno nekonečné moře. 😉

DĚKUJI ZA VAŠE KOMENTÁŘE. 😊